Dresy českej Fortuna Ligy

Po predstavení dresov jednotlivých klubov sa pozrieme aj na čísla, ktoré tieto dresy sprevádzajú. Už na prvý pohľad je zrejmé, že českú najvyššiu súťaž ovládla nemecká firma Adidas, ktorá oblieka až sedem klubov. Rovnaký počet obliekala aj v minulej sezóne, avšak Duklu Praha vystriedalo Dynamo České Budějovice. Po štyri kluby si rozdelili Nike a Puma. Pre amerického výrobcu ide o pokles tímov oproti minulej sezóne, keďže prišiel o FK Jablonec a 1. FC Slovácko. Druhý menovaný sa pridal k rastúcej enkláve druhej nemeckej značky, Puma. Dlhoročný partner českej reprezentácie v lige dlho obliekal len Viktoriu Plzeň, ale za posledné tri sezóny sa mu podarilo do svojich radov zlákať okrem Slovácka aj FK Teplice a hlavne úradujúceho majstra Slaviu Praha. Jediným klubom, ktorý neoblieka jedna z troch najvýznamnejších svetových značiek vo svete futbalu je FK Jablonec. Klub zo severného Česka prešiel k menšej americkej spoločnosti Capelli Sport.

Je zaujímavé, že keď sa pozrieme na jarnú časť minulej sezóny, kluby českej ligy obliekali výlučne Adidas, Nike a Puma. Nebýva zvykom, aby v ligovej súťaži so šestnástimi klubmi pôsobili len tri značky. V sezóne 2007/08 pritom obliekalo české prvoligové kluby až desať rôznych výrobcov. Súčasnú hegemóniu narušil v lete už spomínaný Jablonec, ktorý ukončil spoluprácu s Nike. Ešte predtým klub vyznávajúci zelenú farbu nosil vybavenie britskej značky Umbro a práve tá po prvýkrát za dlhé roky nebude mať zastúpenie v najvyššej českej súťaži. Ide o zaujímavý fenomén, keďže napríklad v spomínanej sezóne 2007/08 obliekala až šesť klubov prvoligových klubov (Slaviu, Mladú Boleslav, Teplice, Jablonec, Brno a Bohemians) a k tomu napríklad aj 1. FC Slovácko. Poslednou baštou výrobcu bola práve majstrovská Slavia, ktorá ho na jar po 12 rokoch vymenila za nemeckú Pumu.

Obrázky dresov sú prevzaté z webu Colors of Football

Práve partnerstvo Slavie a Umbra bolo jedným z najdlhších v českom futbale. Britský výrobca obliekal Slavistov od sezóny 2007/08. V rovnakej sezóne sa začalo aj partnerstvo Plzne a Pumy. Dlhšie nosia rovnakú značku už len dva kluby. Sigma Olomouc a Sparta. Pražský celok je už charakteristický svojimi dresmi Nike, tie na seba prvýkrát obliekli jeho hráči už v roku 1996. Najdlhšiu spoluprácu s jedným dodávateľom dresov má však moravský klub. Ten má dlhoročnú spoluprácu s nemeckou firmou Adidas, ktorá s krátkymi prestávkami trvá už od roku 1983 (bez prerušenia od roku 1992).

Ďalším zaujímavým faktorom je originálnosť dresov. Tá bola dlhé roky výsadou len tých najlepších klubov, pričom menšie si museli vybrať z katalógových modelov. O akýsi prienik sa snaží aplikácia miTeam od Adidasu, kde si kluby môžu navrhnúť svoj vlastný dizajn katalógového modelu. A české kluby túto možnosť minimálne pri jednej sade dresov aj využívajú. Až päť zo siedmych klubov, ktoré oblieka Adidas, majú dresy vytvorené cez miTeam (Mladá Boleslav, Sigma, Zlín, Bohemians, Č. Budějovice). Originálne dresy majú v Česku len Sparta, Slavia a Plzeň. Sparte ich pripravuje Nike už dlhé roky, Plzeň si od Pumy originálny dizajn vyslúžila po postupe do Ligy majstrov v sezóne 2011/12 a Slavia vďaka svojmu tradičnému zošívanému dizajnu mala unikátne dresy už aj od predchádzajúcich dodávateľov (Umbro, Adidas). Pri Plzni však treba dodať, že nejde o úplne unikátny dizajn, keďže s rovnakým vzorom na dresoch budú vybiehať na trávniky aj hráči poľskej Korony Kielce. Presne polovica tímov si potom vystačila aj s katalógovými dresmi od svojich dodávateľov.

S originálnosťou súvisí aj to, ako dlho kluby dresy nosia. Vo svete je v profesionálnych súťažiach bežné, že kluby menia dresy každú, prípadne každú druhú sezónu. A vo Fortuna lige tomu nie je inak. Väčšina klubov si však prenáša minimálne jednu sadu z minulej sezóny. Úplne nové všetky sady dresov dostali len Plzeň, Jablonec, Mladá Boleslav, Zlín, Olomouc a Slovácko. Aspoň jednu sadu potom zmenili Sparta, Baník, Teplice a Liberec. Opava, Příbram, Karviná, Bohemians, Slavia a České Budějovice budú pravdepodobne pokračovať v dresoch z minulej sezóny. Slavia je pritom špecifická, keďže dresy menila netradične na jar.

Môžeme teda povedať, že čo sa týka úrovne dresov, česká liga patrí do európskeho priemeru. Ale to nie je zlé. Väčšina klubov „trpí“ na to, že nemá dostatočnú fanúšikovskú základňu, aby si mohli vyjednať u dodávateľov originálny dizajn dresov a tak prevládajú katalógové dresy, resp. obmedzený vlastný dizajn cez aplikáciu miTeam. Originálnosti dresov tiež neprospieva, že pätnásť zo šestnástich klubov obliekajú Adidas, Nike a Puma, čo vedie k tomu, že veľa klubov má rovnaký model dresov, len v inej farbe, prípadne s iným dizajnom. Určite by pomohlo, keby sa do Fortuna ligy vrátili aj menší výrobcovia dresov, ktorí by síce klubom nemuseli hneď dávať originálne dizajny, ale aj ich katalógové modely by vyzerali medzi záplavou veľkých značiek unikátne.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s