Čo týždeň dal 18/2020

V osemnástom vydaní týždenníka sa pozrieme na dodávateľov v nemeckej Bundeslige, predstavíme si peknú iniciatívu talianskej Série A v boji proti rasizmu a diskriminácií, pristavíme sa pri novom kontroverznom sponzorovi holandského klubu FC Emmen a poodhalíme aké nápadité dizajny pripravuje nemecká spoločnosť Puma pre africké reprezentácie. V závere nechýba ani tradičná galéria dresov predstavených na prelome septembra a októbra. Príjemné čítanie!


Dodávatelia v nemeckej Bundeslige

Tí z vás, ktorí čítajú týždenník pravidelne si už určite všimli, že v poslednom období sa v každom vydaní venujeme vďaka skvelej infografike z portálu Planeta Fobal dodávateľom v jednotlivých popredných európskych ligách. Po anglickej, španielskej a talianskej súťaži dnes prichádza na rad tá nemecká. V Bundeslige obliekajú domáci dodávatelia spolu až sedem z osemnástich tímov, no žiadny z nich nemá zmluvu s viac ako dvojicou klubov. Nemôžu tak konkurovať lídrovi, ktorým je s výrazným náskokom americká spoločnosť Nike. V jej dresoch hrávajú v aktuálnej sezóne futbalisti Augsburgu, Frankfurtu, Herthy, Lipska, aj Wolfsburgu. Druhú priečku si potom delí až štvorica dodávateľov. Okrem tria nemeckých zástupcov je v tejto spoločnosti aj britský výrobca Umbro. Z domácej dielne majú svoje oblečenie Leverkusen a Štuttgart (Jako), ďalej dvojica klubov s prívlastkom Borussia – Mönchengladbach a Dortmund (Puma) a nechýba samozrejme ani najznámejšia nemecká značka Adidas, ktorá oblieka majstrovský Bayern a berlínsky Union. Umbro dodalo dresy celkom z Gelsenkirchenu a Brém. Zvyšných päť firiem oblieka potom už len po jednom klube. Siedmym tímom so spoluprácou s nemeckou značkou je Kolín, na ktorého oblečení nájdeme nápisy Uhlsport. Talianski dodávatelia obliekajú futbalistov Mainzu (Kappa) a Bielefeldu (Macron), dresy od dánskej spoločnosti Hummel nosia hráči Freiburgu a výpočet tímov uzatvára spolupráca Hoffenheimu so španielskou značkou Joma. Poďme sa opäť pozrieť, čo všetko sa zmenilo od minulého ročníka. Zhodne o jeden tím si polepšili domáce spoločnosti Jako a Adidas. Prvá menovaná oblieka už dva kluby vďaka postupu Štuttgartu a dresy s tromi prúžkami majú okrem Bayernu k dispozícii už aj futbalisti Unionu Berlín. Tí nosili v predchádzajúcej sezóne oblečenie značky Macron, ktoré však z Bundesligy nezmizlo, keďže ho nosí aj nováčik z Bielefeldu. Počet talianskych značiek neovplyvnila ani zmena v Mainze, kde vymenili spoločnosť Lotto za Kappu. O jedného zástupcu prišla značka Uhlsport, ktorej do druhej ligy vypadol Düsseldorf a z prvoligových trávnikov sa vytratila aj menej známa nemecká firma Saller, v dresoch ktorej hrával dnes už druholigista Paderborn. Všetko po starom zostalo pri spoločnostiach Nike, Umbro, Puma, Hummel a Joma.

Zdroj: Planeta Fobal

Proti rasizmu bojujú aj v Sérii A

Viaceré európske ligy otvárali v súvislosti s udalosťami z USA aj tému boja proti rasizmu. Tá bola v Premier League prítomná už pri letnom reštarte súťaže a taktiež aj na začiatku aktuálneho ročníka. Podobne sa k tejto téme postavili aj v Taliansku, kde v prvom kole malo všetkých dvadsať tímov Série A na rukávoch svojich dresov nápis „Keep Racism Out.” Niektoré celky ako AC Miláno, či FC Janov si nápisy ponechali aj počas ďalších zápasov v priebehu septembra, zvyšné tímy ich majú prítomné aspoň na kapitánskych páskach. Ešte pred štartom sezóny sa Séria A pripojila k združeniu UNAR, čo je Národný antidiskriminačný úrad talianskej vlády. Novú spoluprácu vtedy okomentoval výkonný riaditeľ úradu Triantafillos Loukarelis: „Tento projekt predstavuje jasnú vôľu otvoriť novú sezónu s rešpektom a tímovým duchom. Preberá zodpovednosť za všetky zúčastnené strany, za boj proti rasizmu, xenofóbii a všetkým formám diskriminácie nielen vo svete futbalu, ale aj v športe všeobecne, čo je rozhodujúce pre kultúrny rast mladých ľudí smerom k otvorenejšej spoločnosti.” Súhlas s ním vyjadril aj prezident Série A Paolo Dal Pino: „V najbližších mesiacoch nás čaká dôležitá misia zabrániť rasizmu a všetkým formám diskriminácie na našich štadiónoch. Budeme tento cieľ sledovať odhodlane s podporou UNAR a našich klubov. Budeme tiež naďalej pracovať na sankciách pre tých, ktorí budú mať diskriminačné správanie.”

Kapitánska páska v Sérii A (Zdroj foto: footyheadlines.com)
Zlatan Ibrahimović v drese AC Miláno (zdroj: twitter.com/brfootball).

FC Emmen napokon povolili robiť reklamu sexuálnym pomôckam

Predstavitelia najvyššej holandskej súťaže po ostrej kritike napokon zrušili svoje pôvodné rozhodnutie, ktorým zakázali tímu FC Emmen robiť na svojich dresoch reklamu internetovému obchodu zaoberajúcemu sa predajom sexuálnych pomôcok. Ten bol vydaný v priebehu septembra a zástupcovia holandského futbalového zväzu KNVB sa odvolávali na existujúce pravidlá, na základe ktorých by klub mal prijať financie zo sponzorskej zmluvy len ak táto nie je v rozpore so žiadnym zákonom, verejným poriadkom, holandským kódexom reklamy, morálkou, slušnosťou alebo rozhodnutiami rady profesionálneho futbalu. Toto rozhodnutie sa však stretlo v krajine s veľkou kritikou a futbalový zväz bol vo viacerých televíznych diskusiách označovaný ako konzervatívny a nedotknuteľný. V priebehu posledného septembrového týždňa sa však obnovili rozhovory medzi klubovými a zväzovými predstaviteľmi a ich výsledkom je napokon kompromis prijateľný pre obidve strany. Emmen súhlasil so skrátením sponzorskej zmluvy z troch rokov na jeden a od tretieho kola aktuálneho ročníka Eredivisie sa tak na jeho dresoch objavilo aj logo spoločnosti EasyToys. V prvých dvoch stretnutiach nastúpili hráči bez emblému partnera, ktorý prispeje do klubovej pokladnice za sezónu sumou 500-tisíc eur. Dvanásty celok minulej sezóny Eredivisie si ale finančne prilepšil aj zo samotného predaja replík dresov. Tie totiž od začiatku obsahovali aj kontroverzné logo a na trh boli uvedené ešte v čase platného zákazu. V zmysle hesla “zakázané ovocie chutí najlepšie” bol záujem o takúto verziu u fanúšikov natoľko výrazný, že v klube museli predĺžiť predajné hodiny.

V prvom kole hrali hráči Emmenu bez emblému sponzora EasyToys (Zdroj foto: nrc.nl).
Aj modré dresy Emmenu zostali v druhom kole bez loga partnera (Zdroj foto: voetbalpremieur.nl).
Až v treťom kole sa mohli futbalisti Emmenu konečne predviesť v oblečení s emblémom EasyToys (Zdroj foto: Getty Images).

Puma pripravuje ďalšie nápadité dresy pre africké reprezentácie

Tento týždeň unikli nové obrázky dresov afrických reprezentácii z dielne nemeckej spoločnosti Puma. V prípade národných tímov z čierneho kontinentu sa už pravidelne stretávame s nápaditými dizajnmi inšpirovanými kultúrou či symbolmi jednotlivých krajín a samotné dresy sú považované až za umelecké diela. Už svojho času vznikol na tomto blogu rozsiahly článok k uvedeniu oblečenia pre desiatku afrických reprezentácií, ktoré boli v roku 2011 dokonca vystavené v londýnskom Múzeu dizajnu. Na aké okulahodiace kúsky sa môžeme tešiť v najbližšom období načrtol web Todo Sobre Camisetas, ktorý zverejnil uniknuté zábery oblečenia Egypta, Ghany, Pobrežia Slonoviny, Senegalu a Maroka.

Zdroj foto: todosobrecamisetas.com


Dresy 40. týždňa

Aj štyridsiaty kalendárny týždeň priniesol nové dresy do našej galérie. Predstavovalo sa ešte stále na Britských ostrovoch, kde sa nového oblečenia pre zápasy na súperových ihriskách dočkali tímy Derby County, Leedsu, Sheffieldu United, Swansea, či Watfordu. Pozrieme sa ale aj do Argentíny, kde svoje nové dresy uviedli veční rivali Boca Juniors a River Plate. A z európskych celkov nebudú chýbať ani pohároví zástupcovia Grécka, Francúzska, či Švajčiarska.

Zdroj foto: footballshirtculture.com

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s