Čo týždeň dal 21/2020

Čo týždeň dal
Autor: Myso

Aktualizované 27.10.2020 – doplnené informácie k dresom Linzu

V tradičnom čase prichádza ďalší diel týždenníka. V jeho dvadsiatomprvom pokračovaní si môžete prečítať o dodávateľoch v Európskej lige UEFA, či špekuláciách ohľadom štvrtých dresov Olympique Marseille. Pozrieme sa aj na zmeny spoluprác medzi výrobcami a klubmi od budúcej sezóny a pristavíme sa pri plánovanom predaji americkej značky Reebok. Aj tento týždeň sa našlo ešte deväť nových dresov, ktoré vypĺňajú našu tradičnú galériu. Príjemné čítanie!


Dodávatelia v Európskej lige UEFA

Spolu s Ligou majstrov sa v priebehu končiaceho sa týždňa rozbehla aj skupinová fáza Európskej ligy UEFA. V nej pôsobí až 48 tímov, ktoré celkovo oblieka až 17 rôznych dodávateľov! Na čele rebríčka nájdeme osvedčené značky, no svoje zastúpenie majú aj menej známi výrobcovia. Lídrom je s jedenástimi klubmi americká spoločnosť Nike, po ktorej nasleduje s deviatimi celkami nemecký Adidas. Tretia priečka patrí talianskemu zástupcovi Macron a o štvrtú sa delí zhodne s kvartetom tímov dvojica Puma a Joma. Po dve mužstvá obliekajú ešte Jako a New Balance, zvyšné značky sú reprezentované už len jediným zástupcom. Zo známejších mien nájdeme v tohtoročnej edícií európskej pohárovej súťaže číslo dva výrobcov ako Kappa, Castore, Fila, Kelme, Hummel, Umbro, či Capelli Sport. Medzi značky, o ktorých ste pravdepodobne ešte veľa nepočuli, môžeme určite zaradiť dvoch rakúskych zástupcov a jedného švédskeho dodávateľa. Kluby z krajiny našich juhozápadných susedov obliekajú domáce spoločnosti SanSirro (Wolfsberger) a BWT* (Linz), severský výrobca Craft má pre zmenu zmluvu s belgickým Gentom. Oproti minulému ročníku sa zvýšil počet dodávateľov, ktorých bolo vlani len pätnásť. Zaujímavosťou je, že poradie na čele si vymenili práve Adidas a Nike, pričom aj v predchádzajúcom ročníku vedúca značka obliekala jedenásť tímov a druhá v poradí deväť. Tretie miesto si s poltuctom klubov udržal Macron, ktorý ale naposledy obliekal úplne inú šesticu ako je tomu v aktuálnej sezóne. O dva tímy si polepšila Joma, naopak presne dvaja zástupcovia ubudli New Balance. V minulom ročníku sme na európskych trávnikoch videli aj značky Under Armour, Le Coq Sportif a Acerbis.

*aktualizácia 27.10.2020 – podľa informácii od Martina je výrobcom oblečenia pre Linz spoločnosť Forza ASK, BWT je len jedným z partnerov klubu. Túto skutočnosť po mojej otázke v utorok potvrdil aj samotný klub. Martinovi ďakujem za upresnenie 👍

📸 planetafobal.com

Uvidíme štvrté dresy Marseille?

Aj ďalšia časť týždenníka bude venovaná európskym pohárovým zástupcom. Tentokrát sa ale pozrieme do Ligy majstrov, kde boli do skupiny C vyžrebovaní aj FC Porto a Olympique Marseille. Práve portugalsko – francúzska konfrontácia je na programe už najbližší utorok už v utorok 3.11. a priaznivcov futbalových dresov nepochybne zaujíma, či UEFA so svojimi prísnymi pravidlami povolí nastúpiť desaťnásobnému šampiónovi Ligue 1 v niektorom z troch doteraz predstavených dresov. Les Olympiens majú totiž v aktuálnom ročníku k dispozícii biele, tmavomodré a modré oblečenie, z ktorých by ani jedno nemuselo poskytovať dostatočný kontrast s bielo-modrými pruhovanými dresmi Porta.

Hlavné dresy FC Porto (📸 footballshirtculture.com)

Trojica dresov Olympique Marseille v aktualnej sezóne (📸 instagram.com/olympiquedemarseille)


Noví dodávatelia pre európske kluby

Už v jednom z júlových týždenníkov bola zmienka o ukončení spolupráce talianskeho AS Rím s americkou spoločnosťou Nike. Klub z Apeninského polostrova bude od nasledujúceho ročníka obliekať ďalší americký zástupca New Balance. Istá je aj výmena v portugalskej súťaži. Tamojší Sporting Lisabon si už v budúcom ročníku neoblečie dresy z dielne talianskeho dodávateľa Macron, ale nahradí ich práve americkou značkou pomenovanou po gréckej bohyni víťazstva. Zmien sa možno dočkáme aj v Turecku, kde končí spolupráca s Adidasom dvojici istanbulských klubov Besiktas a Fenerbahce. Zaujímavé bude sledovať aj kto bude obliekať anglický Newcastle United, ktorý hráva nateraz svoju poslednú sezónu v dresoch nemeckej spoločnosti Puma.

Spolupráca AS Rím a americkej spoločnosti Nike bude od budúcej sezóny minulosťou (📸 nike.com).

Adidas sa chystá predať americkú značku Reebok

Počas týždňa zaujala aj informácia, ktorú priniesla česká tlačová agentúra ČTK. Nemecká spoločnosť Adidas sa chystá na predaj americkej značky Reebok, ktorej vlastníkom je od roku 2005. Cieľom pri jej kúpe bolo viac konkurovať lídrovi na trhu so športovým vybavením, ktorým je americká firma Nike. Tržby Adidasu po prevzatí Reeboku stúpli na 10,1 miliardy eur, dcérska spoločnosť sa ale potom dostala do problémov a nepomohla jej ani reštrukturalizácia. Postupne zmizla aj z oblečenia futbalových klubov, hoci v minulosti obliekala aj také popredné celky ako FC Liverpool alebo Manchester City. Materský Adidas ju v roku 2016 nahradil aj v hokejovej NHL. Nový vlastník by však mohol oživiť zašlú slávu amerického výrobcu, aspoň do takej miery ako sa to podarilo spoločnosti Iconix Brand Group v prípade značky Umbro, ktorú odkúpila v roku 2012 od Nike. V ére samostatného Slovenska sme videli logo spoločnosti Reebok naposledy na oblečení Banskej Bystrice na jeseň 2003, predtým si v jej dresoch z mojich doposiaľ zistených informácií zahrali v 90. rokoch aj hráči Petržalky a Trnavy.

Futbalisti Artmedie Petržalka na predsezónnom fotení v roku 1997 (📸 Futbalmagazín)
Ján Gabriel v drese Spartaku Trnava 1996/97 (📸 Futbalmagazín)
Michal Pančík (vpravo) v drese Dukly Banská Bystrica na jeseň 2003 (📸 TASR)

Nové dresy 43. týždňa

Aj v závere októbra sa ešte stále nájde dostatočný počet nového oblečenia, aby sme v týždenníku naďalej udržali pri živote rubriku s novými dresmi. V Barcelone oslavuje miestny Espanyol 120. výročie založenia, v Nemecku predstavil tretie dresy Hamburg, v Portugalsku Braga a v Anglicku Middlesbrough. Americká spoločnosť Nike obliekla do nového vzhľadu futbalistov dánskeho Midtjyllandu, ktorých sme mali možnosť vidieť v priebehu týždňa v akcii v Lige majstrov. A zaujímavú prezentáciu zvolila mexická spoločnosť Charly, ktorá miestnym ligovým celkom pripravila špeciálnu edíciu dresov pri príležitosti Dňa mŕtvych, ktorý je obdobou nášho Sviatku všetkých svätých.

📸 footballshirtculture.com

14 komentárov k príspevku “Čo týždeň dal 21/2020

  1. mas tam chybicku…..lask linz neoblieka bwt, to je ich sponzor, vyrabaju filtracne zariadenia na vodu, ich konvicu odporucam….dresy im sije spolocnost forza ask

    1. Martin, netuším presne ako to je, vychádzal som z informácii Planeta Fobal. Viem, že BWT je Best Water Treatment a zaoberajú sa filtráciou vody, ale podľa všetkého už vyrábajú aj športové oblečenie, ktorého súčasťou sú aj dresy: https://www.bwt.com/de-at/shop/categories/bwt-sportswear/ Forza ASK je vlastne pokrik, niečo ako Linz do toho! (keďže klub sa vlastne volá Linzer ASK), možno to klub alebo sponzor chceli využívať aj ako športovú značku, ale neskôr si uvedomili, že BWT je zvučnejšie meno, lebo inak som nenašiel o nejakej “Forza ASK” firme vôbec nič, nemajú web, e-shop, sociálne siete…

      1. forza ask je aj firma co robila lincu oblecenie, neviem ci to nema majitel…. tie bwt veci co si postol, si vsimni, ze to vyrabaju iny vyrobcovia….atomic poznaju lyziari….reusch zase brankari

        1. Neviem, Martin. Dresové weby sa skôr prikláňajú k tomu BWT.

          Nemecká verzia Footy Headlines píše “hergestellt von BWT” https://www.nurfussball.com/2020/10/lask-20-21-heim-auswarts-ausweich-trikots.html

          Aj CFS označujú výrobcu ako BWT, hoci tu je na výstrihu ešte Forza ASK: https://www.classicfootballshirts.co.uk/2019-20-lask-linz-match-worn-europa-league-home-shirt-haudum-23-v-man-utd.html

          Ale napríklad keď potom mala UEFA kampaň, kde sa ďakovalo nad znakmi, tak tam už bolo na výstrihu BWT:

          V minulosti sa tie dresy predávali aj s visačkou Forza ASK:
          https://svetdresov.files.wordpress.com/2020/10/lask_forza_ask.jpg" target="_blank

          Pozeral som Instagram, ale zatiaľ žiadny fanúšik neodfotil niektorý z týchto nových dresov, či tam je visačka BWF. Takže vidím to tak, že klub si vyrába dresy sám, predtým používal značku Forza ASK, teraz BWF. Z toho odkazu na e-shop, áno lyže majú aj v detaile produktu uvedenú značku Atomic, ale ostatné výrobky nemajú nič, takže tipujem, že tie vyrábajú priamo oni. Lyže veľmi nepatria do športového oblečenia 😉

          1. nevyrabaju, ti robia len filtraciu, pozri ten web poriadne….rukavice vyraba reusch…..vyrabaju aj futbalove brankarske…..capice su tam eisber, co je tiez ina firma…..dolu tie tenisky to su puma…..a ano dresy si roky siju samy

          2. To áno, ale vetrovky, soft-shellové bundy alebo tričká nemajú žiadnu inú značku… takže určité oblečenie si riešia pravdepodobne aj sami.

            Poslal som otázku priamo na klub, tak uvidíme, či niečo odpíšu 🙂

          3. Schwarz weiße Grüße odpísali, dresy vyrába ich vlastná značka Forza ASK. Ešte raz ďakujem za upresnenie a ospravedlňujem sa, že som špekuloval 🙂

      2. To BWT ako “výrobca” je len pre Európu, aby mohli na dresy prepašovať druhého významného sponzora a keďže si dresy robia sami, tak majú akoby jeden “slot” povolený UEFA voľný. Takže napr. Slovan keby si dresy robil sám, tak sa bude tváriť, že ich vyrába pod značkou Grafobal a môže mať okrem loga Niké na dresoch aj malé logo Grafobalu.

  2. Ešte som zistil, že v programe Ligy majstrov je skratka OLY venovaná Olympiakosu Pireus, takže dnešný zápas POR – OLY nie je Porto – Marseille 😀 Takže otázku o štvrtých dresoch budeme vedieť zodpovedať až na budúci týždeň.

    1. Mne príde, že druhý aj tretí dres by mohli byť ok. Ten dotieň modrej na dresoch Marseille ide skoro do zelena a na fotkách sa dajú hneď rozlíšiť. Otázne je ako to vyzerá v pohybe v telke.

      1. Zamyslel som sa podobne, keď som vložil obrázky do článku… Ale pri UEFE mám pocit, ako keby ešte stále myslela aj na majiteľov čiernobielych televízorov 😀

      2. Tak Porto na rozcvičke v bielych trenírkach aj štulpniach – to je tiež celkom dobrý spôsob na rozoznanie od modrého súpera, bez ohľadu na to, že na tričkách by boli modré pruhy. Ale možno nastúpia v bielom.

        1. A potvrdené: Porto v hlavných dresoch, ale s bielymi trenírkami a štulpňami, Marseille v tmavomodrých. Rozoznateľnosť parádna, dobré riešenie.

Pridaj komentár

Naspäť na začiatok